We zijn in Peru - Reisverslag uit Puno, Peru van Majatehaan - WaarBenJij.nu We zijn in Peru - Reisverslag uit Puno, Peru van Majatehaan - WaarBenJij.nu

We zijn in Peru

Blijf op de hoogte en volg Majatehaan

12 Juli 2014 | Peru, Puno

Donderdag 11 juli gaan we met de bus naar Peru. Het landschap is vergelijkbaar met Bolivia: dor en droog berglandschap met weinig begroeiing. Aan de horizon zien we het hooggebergte met enkele sneeuwtoppen, het landschap is prachtig om doorheen te rijden. Op de enorme vlaktes zien we hier en daar dorpjes van enkele huizen. De huizen zijn soms van baksteen gemaakt, maar we zien ook huisjes van lemen blokken. Het landschap is verdeeld in vlakken die omheind zijn door lage muurtjes van opgestapelde stenen. Binnen deze vlakken 'grazen' (voor zover dat lukt) lama's, ezels en schapen. Vergeleken met Azië rijden de buschauffeurs heel rustig (dit is onze derde busrit). Misschien komt dat mede door de vele verkeersdrempels op de wegen, zelfs op doorgaande wegen waar wij in Nederland 80/100 km mogen rijden.
Het oorspronkelijke plan was om in een keer van La Paz naar Puno te rijden, maar de WK-wedstrijd Nederland - Argentinië doet ons anders besluiten. We knippen de tocht in tweeën en maken een tussenstop in Copacabana, een gezellig dorp aan de Boliviaanse kant van het Titicacameer. Het Titicacameer is het hoogst gelegen bergmeer van de wereld. Het meer heeft een oppervlakte van 8000 km2.
In Copacabana kijken we samen met Bolivianen, Amerikanen, Spanjaarden en Argentijnen naar de voetbalwedstrijd. We vinden het erg leuk en bijzonder om op deze manier en met steeds weer een ander gezelschap per wedstrijd het wereldkampioenschap te volgen.
De dag na de wedstrijd vervolgen we onze reis naar Puno.
Daar vinden we een gezellig hostel net iets buiten het centrum. We zijn gewaarschuwd voor de koude nachten in het op 3800 m hoogte gelegen Puno (tussen juni-aug kan het tussen -5 en -25 worden), maar de eerste nacht valt erg mee. Puno ligt aan de Peruaanse kant van het Titicacameer. Vanuit Puno bezoeken we met een boot de rieteilanden in het Titicacameer. Op deze eilanden, die volledig uit riet bestaan, wonen gemiddeld 3-4 families per eiland. Deze families stammen af van Indianen die 400 jaar geleden letterlijk het water op gevlucht zijn met de komst van de Spanjaarden. We bezoeken ook nog het eiland Taquile in het Titicacameer. Op dit prachtige, rotsachtige eiland wonen ongeveer 2000 mensen. We lopen van de ene kant van het eiland naar de andere kant en komen door kleine dorpjes, zien een kerk, een school en een schitterend voetbalveld(je) van kunstgras met verlichting op zonne-energie.
Nog wat zaken die ons zijn opgevallen. In Peru zien we veel straathonden. We zijn gewaarschuwd om uit de buurt van deze honden te blijven vanwege besmettingsgevaar met hondsdolheid. Het is makkelijk de honden op afstand te houden. Ze zijn erg mak, niet gewend aan interactie met mensen en dus ook niet gericht op mensen.
Op straat worden allerlei nootjes en een soort popcorn verkocht. Op straat zien we diverse stalletjes waar tussen de waterflessen, lolly's, snoepjes enz een oude telefoon staat waarmee voor een prikkie naar het buitenland gebeld kan worden. En tot slot onze ervaringen met het eten. We hebben een paar keer in locale restaurantjes gegeten en voor zover we nu ontdekt hebben schaft de Peruaanse pot een soort groentesoep als vooraf (altijd met quinoa). Het hoofdgerecht is vaak kip/soort karbonade/gebakken forel met rijst, een zoete aardappel en frietjes (wel een beetje anders dan in NL). Groente wordt weinig gegeten. Fruit is er gelukkig volop. Vooral appels, bananen en heerlijke grote mandarijnen gaan er goed in. Morgen, 12 juli, is Jasper jarig. Het wordt een bijzondere 18e verjaardag, want we gaan met de trein van Puno naar Cusco, een rit door en over de Andes.

• 12 Juli 2014 - 10:04

Wim-thea-mike En Esmee:

goedemorgen familie
    Wat is dit mooi om te volgen en wat een mooie reis tot nu toe,
    geniet ervan en Jasper gefeliciteerd met je verjaardag

Even een vraagje ,kun je de pixels van jullie camera verhogen omdat de foto,s klein binnenkomen ..
    we slaan alles op en maken er een aparte map van maar de foto,s zijn zo klein

Veel plezier verder en we volgen jullie
    gr vanuit nieuwleusen

• 12 Juli 2014 - 12:53

Harrie En Truus:

wat leuk om het te volgen waar jullie verblijven,
    Jasper gefeliciteerd met je verjaardag en hele fijne dag ,
    een mooie treinreis met zijn alle vandaag
    Gr.uit Gerwen

• 12 Juli 2014 - 13:19

Gerda:

Hey luitjes
    Wat een mooie foto's en leuk om de verhalen te lezen.
    Jasper, van harte gefeliciteerd!! Wat voor lekkers eten jullie op je verjaardag? Een tompouce zal er wel niet in zitten haha
    Groetjes van uit Steenwijk!

• 12 Juli 2014 - 13:36

Peter En Roelie:

Jasper gefelicteerd met je 18 de verjaardag een fijne dag toegewenst
    en allemaal een fijne vakantie

groeten van opa en oma bosman

• 12 Juli 2014 - 18:51

Mireille Schooltink:

Jasper, van harte gefeliciteerd met je 18e verjaardag!Het wordt vast een bijzondere dag met een die mooie treinreis. Heel veel plezier nog op jullile vakantie.
    Groetjes uit de Marcel Proustlaan.

• 12 Juli 2014 - 21:34

Els:

Jasper gefeliciteerd met je 18e verjaardag! In hoeveel verschillende landen heb jij je verjaardag al gevierd???
    Wat heerlijk om jullie reis zo op de voet te kunnen volgen. Zijn er nog mooie lappies Anneke? De kleurrijke kleding spreken tot de verbeelding!
    Jasper we toosten op je en we wensen jullie veel moois en goeds op de verdere reis.
    Dikke knuffel uit Castricum.

• 13 Juli 2014 - 01:20

QwenLeviFritsUrsula :

Ge wel dig om jullie te mogen volgen en een feest der herkenning! Nu ook in afwachting van jullie ervaringen tijdens de treinreis door de Andes! Felicitaties voor Jasper!

• 13 Juli 2014 - 14:54

Harrie. Beenen:

Goed om te lezen dat het goed met jullie gaat.Prachtige foto s.,mooi reisverslag.Geniet er maar lekker van met zijn allen, gr Harrie

• 13 Juli 2014 - 21:40

Nicole :

Van harte gefeliciteerd Jasper! Dit is een verjaardag om nooit te vergeten. Groetjes vanuit een regenachtig Eindhoven

• 14 Juli 2014 - 14:38

Connie:

Mooi om jullie reis te kunnen volgen via jullie verslagen. De reis door en over Andes zal ook wel weer geweldig worden.
    Geniet en Jasper: gefeliciteerd joh.
    Connie