In Ecuador - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Majatehaan - WaarBenJij.nu In Ecuador - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Majatehaan - WaarBenJij.nu

In Ecuador

Blijf op de hoogte en volg Majatehaan

03 Augustus 2014 | Ecuador, Quito

De eerste indruk van Ecuador is dat het iets meer ontwikkeld is dan Peru. Het straatbeeld is verzorgder, er rijden minder oude auto's en bussen en de wegen zijn goed te noemen. Op heel veel plaatsen is internet beschikbaar. Veel jongere mensen, tot de leeftijd van ongeveer 30 zeker, spreken vrij goed Engels.
We laten ons vertellen dat de huidige president verantwoordelijk is voor de economische ontwikkelingen. Olie is één van de belangrijkste exportproducten van Ecuador. Tot 7-8 jaar geleden profiteerde Ecuador nauwelijks van deze inkomstenbron, in eigendom van buitenlandse investeerders. De Ecuadoriaanse overheid inde bij de buitenlandse investeerders slechts 13% tax. Sinds enkele jaren is dit verhoogd naar 87%. De opbrengsten worden volop in het land geïnvesteerd. Wegen zijn aangelegd en verbeterd, het energienetwerk is sterk uitgebreid en is nu ook beschikbaar in vele kleine dorpen en bergstreken. De prijzen voor mobiele telefonie en internet zijn met de komst van meerdere providers sterk gedaald. De toeristische sector, een andere belangrijke bron van inkomsten, krijgt veel aandacht van de regering. 'Tourguide' word je niet zomaar in Ecuador. Gidsen volgen een gedegen opleiding. (Een dergelijke uitgebreide opleiding moeten gidsen in Peru overigens ook volgen).
In Ecuador zijn we eerst naar de evenaar gegaan. Een half uur rijden buiten Quito is de plek waar 'het midden van de aarde' is en natuurlijk hebben we op de evenaar gestaan. Jasper, Teun en Manon hebben een handstand op de evenaar gemaakt, zodat ze met de ene hand op het Noordelijk halfrond en met de andere hand op het Zuidelijk halfrond stonden. Daarnaast is het historische centrum van Quito erg mooi. We zien goed onderhouden kerken, kloosters en straatjes. Het staat op de Werelderfgoedlijst van de Unesco. Die kwalificatie hadden ze enkele jaren geleden overigens bijna verspeeld, omdat er nauwelijks onderhoud werd gepleegd aan het historisch centrum. Zover heeft de president het niet laten komen.
Quito wordt omringd door een aantal vulkanen. De hoogste actieve vulkaan van de wereld, Cotopaxi (hoogte 5897 m), is er één van. Met een jeep zijn we deze vulkaan opgereden tot aan de sneeuwgrens op 4600 m. Daar werden de mountainbikes van het dak gehaald en begonnen we, onder aanvoering van een gids, aan een indrukwekkende afdaling van 40 km. We begonnen op 4600 m. in de kou met thermokleding aan en zijn gedurende de dag gedaald naar 3200 m. (en een temperatuur van 24 graden). Ondanks het feit dat we bergafwaarts gingen was het hard werken. Vulkanisch landschap kenmerkt zich door prachtige zwarte lavagrond van een losse structuur met heel veel grote en kleinere stenen. Zeker in het begin was het pad redelijk steil, zodat we voortdurend (pompend) moesten remmen en behendig moesten sturen.... maar goed, dat was dan ook de kick! Het landschap was adembenemend mooi. Vulkanisch landschap afgewisseld met prachtige vegetatie. De zoveelste geweldige ervaring in een voor ons weer ander landschap.

• 04 Augustus 2014 - 12:05

Grytsje:

Dag lieve allemaal,

Wat een ontzettend stoere vakantie hebben jullie samen! Jasper nog van harte met je 18e verjaardag, onvergetelijk lijkt me.
    Lees jullie verhalen met bewondering, fijn dat ik zo een beetje kan mee genieten :)

Nog heel veel plezier en een goede terug reis. Lieve groet, Grytsje

• 04 Augustus 2014 - 16:20

Vialtaro:

Hey Majatehaan familie :)
    Heerlijk om te lezen wat jullie allemaal uitspoken... Mountainbiken op 4 1/2 km hoogte over lava stenen en -gruis ... je moet het maar even doen. Past natuurlijk wel weer goed bij duinsurfen. Leuk om te horen dat jullie je goed vermaken in en rond Quito... Ook nog een eitje mogen balanceren op en spijker precies op de evenaar? Geniet nog van het laatste deel, kom heelhuids terug en dan spreken we snel af om nog meer verhalen te horen!!

Groet van 4 Vissen

• 04 Augustus 2014 - 16:25

Harrie Truus Bastiaans:

Hoi allemaal, wat een belevenis ,en nu maar een paar daagjes uitrusten,
    En dan is er de terugreis weer,hopelijk zien wij jullie in het weekend.
    Liefs vanuit Gerwen